7 smarte tips for å planlegge bryllup

Å planlegge bryllup er rett og slett ingen enkel jobb. Det å sette tema til dagen, få riktig atmosfære og sørge for at man ivaretar begge familiers tradisjoner og verdier kan gi enhver våkenetter. Og så har man jobben med å finne rett lokale, den beste maten, vinen som passer til, DJ, underholdning og mye mer. Da er det viktig å minne seg på at det viktigste denne store dagen er at man har det hyggelig med familie og venner, og at man sørger for en minneverdig seremoni – både på dagen, på kvelden og ut i de små timer.

Her har vi samlet 7 smarte tips når du skal planlegge bryllup.

1. Lag en bryllupsmappe

I bryllupsmappen samler dere inspirasjon til kjole og dress, mat og catering, vin, drikke og dekorasjon og mye mer. Finn tips fra bl.a. magasiner og online artikler, slik at dere kan være sikre på at dere har vurdert alle alternativer før dere bestemmer dere for de forskjellige punktene.

2. Avklar sammen hvem dere skal invitere tidlig

Å sette sammen en gjesteliste er noe man kan gjøre uten å ha planlagt noe annet først. Jo raskere dere kan sette sammen en liste over hvem dere skal invitere, jo bedre. Da får dere oversikt over hvor stort lokale dere trenger, hva slags mat eller catering som vil passe best, antall bordkort og mer. Da kan dere også begynne å se på hva slags bordsetting som passer best.

3. Plukke ut forlovere

Planlegge bryllup

Planlegge bryllup

Å planlegge bryllup er både stressende, morsomt og skummelt på samme en gang. Derfor er det lurt å finne ut av hvem som skal være deres respektive forlovere; en person du kan støtte deg på når du trenger det. Samtidig kan forloveren være en god støttespiller i planleggingen av bryllupet. Et annet tips er å fordele oppgaver blant forlovere, familie og venner – dersom hver person har ansvar for noe, er det enklere å gå i detaljene.

4. Bli enige om budsjettet for bryllupet

Når dere nå har blitt enige om hvem dere skal invitere til bryllupet, er det på tide å snakke penger. Det kan være lurt å finne ut av hvor mye dere ønsker å bruke per person, før dere går igang med å lete etter lokale. På den måten får dere satt noen realistiske mål, og dere blir ikke fristet til å bruke mer enn dere kan. Å bli enige om budsjettet tidlig sparer dere tid ved at dere kan finne gode leverandører tilpasset deres behov. Kanskje skal dere også vurdere å leie inn en bryllupsplanlegger? Det kan være lurt dersom dere ser for dere et mer omfattende bryllup med mange gjester.

5. Begynn å lete etter det perfekte lokalet

Bryllup oppdekking

Bryllup oppdekking

Når dere nå har spikret budsjett og gjesteliste er det på tide å finne rett lokale. Det vanligste er å ha selve seremonien i kirken og så dra til lokale for festmiddag etterpå. I senere tid er det allikevel stadig flere som velger å ha seremoni og fest på samme sted. Det er viktig å ha følgende i bakhodet når dere skal booke det perfekte lokale til bryllupet: Hvor langt er det fra kirken til lokalet? Er lokalet stort nok for både middag og fest? Kan dere nyte medbrakt alkohol? Har de erfaring med bryllup fra tidligere?

6. Undersøk leverandører

Hvem kan best tilfredsstille deres krav på den store dagen? Det er mange ting som må ordnes, deriblant catering, mat og kake, florister, fotografer, band, DJ, serveringspersonale og mer. Jo tidligere dere begynner å sammenlikne priser og forhøre dere om andres erfaringer, jo bedre. Da har dere et godt grunnlag for å bestemme dere – og sikre den beste prisen.

7. Gjennomgå alt

Hvem skal være toastmaster? Har dere booket lokalet? Fant dere rett catering? Husk å bruke familie, venner og forlovere til å hjelpe dere med å planlegge bryllupet. Det er mange detaljer som skal huskes på, og det kan være overveldende for noen og enhver.

Kan vi hjelpe deg med noe?

Lurer du på noe angående catering til bryllup? På Cateringo kan du sammenlikne priser på nydelig mat til bryllup, Vi kan også hjelpe deg med å sette sammen en skreddersydd meny samt stille med kokker og servitører – ta kontakt med oss på 41 33 12 00 / post@cateringo.no.

Les ellers våre referanser her.

Matglad hilsen fra oss i Cateringo!